Články k projektům

Výstupy dílčího projektu Integrace cizinců MČ Praha 12 (2020)

V průběhu výše zmíněného projektu, jež je dílčí součástí Projektu obce na podporu integrace cizinců - 2020, se nám nově podařilo navázat spolupráci s vietnamskou psychiatričkou, která napomohla při pilotní diagnostice několika dětí. Další rozšíření spolupráce je v plánu na rok 2021.

 

Druh indikátoru

Plán

Reál

Rodiče

20

20

Přítomné děti

12

13

Pedagogičtí pracovníci

5

7

 

Výsledky a výstupy jednotlivých akcí či aktivit:

V roce 2020 se zájem o spolupráci MČ Praha 12 s naší organizací relativně ustálil, což nám v dalších letech umožní navazovat spolupráci s novými subjekty i mimo Prahu 12. I nadále jsme v daném roce naráželi na nedostatek diagnostických nástrojů, které by umožnily odhadovat příčiny nedostatečné znalosti češtiny u některých dětí, resp. chybějící porovnání úrovně češtiny a vietnamštiny. Tento handicap jsme se pokusili nahradit; uspořádali jsme pilotní ověřování jazykové úrovně dětí ve spolupráci se školou ZŠ Smolkova.

V rámci konzultací a mediací byly realizovány kauzy týkající se podpory komunikace rodičů se školami a mezi školami v případě, že se jednalo o řešení kauz vietnamských rodičů. Některé kauzy se týkaly rovněž omezení rizik zanedbání lékařské péče, a to jak ze strany rodičů, tak ze strany lékařů z důvodů komunikačních bariér. Rodičům byly nadále tlumočeny i některé potřebné doklady (Individuální vzdělávací plány apod.). Byl přeložen anamnestický dotazník pro rodiče. Opět se řešilo několik kauz, které se dotýkaly OSPODu.

Do dalších let doporučujeme následující:

  • Zavádět systémové řešení socializace a integrace příchozích dětí do ČR (každá škola řeší situaci zcela jinak; škola, která není motivována, ji navíc řešit nemusí, přitom k socializaci dětí nestačí pouhý jazykový kurz): Tento bod stále není uchopen, doufáme ve změnu s novými předpisy.
  • Připravovat pedagogy intenzivně na probíhající změny, a to jak při studiu VŠ, tak i řediteli škol a MŠMT: Ověřili jsme si, že pedagogické veřejnosti chybí důkladnější diskuse a nasměrování v oblasti inkluze, interkulturního vzdělávání a realizace průřezového tématu multikulturní výchovy v rámci všech vyučovaných předmětů dle logiky rámcově vzdělávacích programů. Bohužel mnoho z nich nepřijímá cizince a nevyrovnalo se s řadou problémů ve vzděláváním procesu. Své žáky od základu demotivují tím, že sami se nejsou ochotni učit. Není bohužel divu, neboť na vysokých školách před 20 lety nebyli na danou situaci žádným způsobem připravováni. Dle našeho hodnocení lze na některých školách hovořit až o krizové situaci.
  • Rozvíjet metodiku kurzů češtiny pro děti, diferencovat kurzy a navyšovat volná místa kurzů: Velmi těžko se hledají kurzy češtiny pro děti. Dětem na prvním stupni chybí doplňování sociální zkušenosti, které má bezprostřední vliv na rozvoj jazykových dovedností, tvorbu slovní zásoby a chápání světa kolem. Pro děti na prvním stupni chybí efektivní vzdělávání, které by vedlo k tvorbě odborné slovní zásoby a zároveň k pochopení daného učiva. Chybí intenzivní preventivní spolupráce s rodiči v tom smyslu, aby svým dětem zajišťovali potřebné vzdělávání v ČJ a předmětech ve škole, pokud to sami nedokáží. Příčin problémů může být několik:
    • pojetí metodiky výuky neodráží reálné jazykové potřeby dětí, a to přes mnoho realizovaných seminářů výuky češtiny jako cizího jazyka; není zaručeno a kontrolováno, zda učitelé nové poznatky využívají,
    • množství dětí převyšující výrazně nabídku osob ochotných doučovat,
    • nedostatečná ochota rodičů dojíždět s dětmi do jiných lokalit,
    • nedostatečné propojení škol a NPI.
  • Zavést systémovou podporu dětí vstupujících do našeho školského systému, včetně zajištění kvalitních pracovníků (asistentů a tlumočníků) – uvidíme jaké změny přinesou nové právní předpisy.
  • Zvýšit potenciál doprovázejících neziskových organizací, které by byly schopny v extrémních případech dlouhodobě asistovat a podporovat vybrané cizince v integraci (jedná se o velmi dlouhodobý proces)
  • Doporučujeme vyrobit videosekvence, které by se daly využít nejen přímo, ale i na sociálních sítích; naše organizace je schopna zajistit cca 5000 osob, které by k nim měly přístup.
  • Zhodnotit a rozvíjet diagnostiku s vietnamskými odborníky.

V případě možnosti realizace daného projektu v roce 2021 se kromě jiného zaměříme na další jazykovou diagnostiku a na osvětová videa pro školy a pro rodiče.

 

Děkujeme všem partnerům za spolupráci.