Máte pocit, že Vietnam je zapadákov světa, destinace vhodná jen pro dobrodruhy a odpadlíky? Tak vězte, že zanedlouho budete litovat, že jste zaváhali a tento opovrhovaný kout ještě nenavštívili.
Během několika málo let se tu totiž vše změní k nepoznání (pesimisté tvrdí, že už se tak stalo – já s nimi souhlasím), po možném dobrodružství nebude ani památky, všude jen pohodlí, jistota, luxus. Nebo alespoň tak by si to Vietnamci přáli. Investice do turismu a služeb patří k nepřehlédnutelným: nové hotely rostou jak houby po dešti, všude se buduje a staví, a to hlavně v předem vybraných turistických rájích. Nefunguje zde princip „tady je to krásné, zde jsme si to (my turisté) oblíbili a budeme sem jezdit“, ale naopak „tady jsme vám to vybrali, sem budete jezdit, tady je to pravý turistický ráj“. Místům, které jsou považována za atraktivní, se dostává neobyčejné pozornosti ze strany investorů, stavebních firem i cestovních kanceláří. V podstatě, nejste-li náležitě jazykově vybaveni či nedisponujete-li nějakým kouzelným povolením nebo značnou finanční hotovostí, nemáte prakticky šanci podívat se jako průměrný 4týdenní turista jinam, než je vám z vietnamské strany naservírováno. Nestihnete se totiž vůbec zorientovat, neseženete mapy (ty neseženete ani máte-li více času), potřebné informace. Popravdě řečeno, máte-li štěstí a vlastníte-li i výše zmíněné výchozí super vklady, není úspěch zaručen.
Co tedy už prozřetelný Vietnam pro své turisty vykonal? Nejdůležitějším bodem zlepšování turistických služeb se stala místní infrastruktura. Vietnamský premiér seznámil obyvatelstvo s projektem konstrukce vysokorychlostní tratě spojující Jih se Severem (počátek výstavby je plánován na rok 2010), která by se měla později stát součástí transasijské železnice spojující velkoměsta Thajska, Kambodže, Vietnamu a Číny. Už od 31. května je v provozu rychlík mezi Saigonem a Hanojí, který vzdálenost velkoměst snížil na 30 hodin; od roku 1976 tak dojedete z jednoho města do druhého o 42 hodin rychleji (v roce 1976 stejná vzdálenost trvala 76 hodin, v roce 1999 už jen 32 hod). Škoda jen, že po tratích nejezdí české lokomotivy, na Číňany prostě nemáme. České karosy v Hanoji také už doklepávají a jsou postupně nahrazovány nádhernými klimatizovanými Daewoo.
Další projekty pro blaho turistů? Jeden příklad za všechny: kdo z vás neslyšel o Halongu? Nádherné místo. Brzy však budeme říkat bylo to nádherné místo. Jedním z důvodů jsou davy místních turistů toužící po zážitcích donedávna jen „Zápaďákům“ dopřávaným. Další příčinou jsou již výše zmíněné megalomanské projekty vlády i soukromých společností pro podporu cestovního ruchu. Nedávno například vláda odsouhlasila mamutí investici soukromé vietnamské společnosti do výstavby turisticky atraktivního města snů na ostrově Tuan Chau v zálivu Halong. Jak bude takový ráj vypadat? Město se bude moci pochlubit promenádou, místo hotelů zde budou luxusní čtyřhvězdičkové vily, naplánována je kulinářská ulice, zábavný park, lanovka, podmořský tunel, tři kasina, golfové osmnácti jamkové hřiště, plocha pro přistávání vrtulníků, plovoucí nemocnice. To vše vystavěno na zelené louce. Místo by se podle smělých plánů mělo stát centrem zábavy, odpočinku, organizátorem mezinárodních konferencí, výstav. Celý projekt už byl odstartován, ale opravdu stavět by se mělo až příští rok. Chcete ještě další příklady? Přijeďte se podívat.