V průběhu výše zmíněného projektu, jež je dílčí součástí Projektu obce na podporu integrace cizinců - 2019, se nám nově podařilo navázat spolupráci se ZŠ Rakovského, ZŠ Angel a MŠ Hvězdička. Kromě toho nadále pokračovala spolupráce s MŠ a ZŠ Smolkova, ZŠ Písnická, OSPOD pro Prahu 12 (Čechtická), Nemocnice Krč, PPP Barunčina aj. Další rozšíření spolupráce je v plánu na rok 2020.
Počet účastníků:
Druh indikátoru |
Plán |
Reál |
Rodiče |
15 |
17 |
Přítomné děti |
15 |
15 |
Pedagogičtí pracovníci |
10 |
23 |
Výsledky a výstupy jednotlivých akcí či aktivit:
Oproti roku 2018 vzrostl zájem pedagogických pracovníků o projektem poskytované intervence. Pravděpodobně za to mohou i realizované supervize v roce 2019, které pedagogům v rámci navazujícího semináře a konzultací umožnily, aby se seznámili s potřebnými tématy konkrétně a prostřednictvím společně sdílené zkušenosti (žáci, lektor, učitel, vedení školy).
V rámci konzultací a mediací byly realizovány kauzy týkající se podpory komunikace rodičů se školami a mezi školami v případě, že se jednalo o řešení kauz vietnamských rodičů. Rodičům byly tlumočeny i některé potřebné doklady (Individuální vzdělávací plány apod.). Opět se řešilo několik kauz, které se dotýkaly OSPODu, týkaly se jak sociální situace dětí v rodinách a ve třídách, tak právní situace dětí a rodičů vzhledem k jejich postavení ve škole apod. Často jsme navštěvovali i jednotlivé domácnosti s OSPOD.
Zpětné vazby od nejvíce zapojených škol uváděly následující pozitivní dopady projektu:
- větší orientace a motivace rodičů při komunikaci se školou
- intenzivnější komunikace školy s rodiči žáků
- odlehčení školám při řešení některých kauz
- vyšší citlivost pedagogických pracovníků v přístupu k cílovým skupinám.
Kromě již zmíněných doporučení uvedených ve výstupech z roku 2018 doporučujeme, aby školy na preventivně-osvětovou péči o rodiče z řad cílových skupin skutečně dbaly, neboť při řešení problémových kauz do budoucna tím ulehčí rodičům i samotným školám. Rozhodně se osvědčilo též využití prostředku interkulturní mediace, která vedle příprav na společné jednání umožnila efektivnější průběh komunikace mezi oběma stranami.
Níže uvádíme vybraná témata, která bylo vhodné s rodiči od základů probrat, včetně vysvětlení smyslu a důvodu daných opatření:
- rodiče zajistí v potřebné míře informovanost školy o zdravotním stavu žáka
- rodiče uvedou funkční kontaktní údaje, v případě změny tuto změnu nahlásí škole/školce
- rodiče uvedou osoby, které budou mít právo vyzvedávání dítěte
- včasná docházka do školy/školky
- rodiče nebudou pověřovat školu/školku léčením dítěte
- rodiče musí zabezpečit zdravotní péči dětí vlastními silami
- rodiče musí počítat s tím, že pokud dítě přes den ve vzdělávacím zařízení onemocní, musí si pro něj přijet
- rodiče musí děti vyzvedávat včas
- když rodiče odjíždějí s dětmi či sami, musí informovat školu o tom, že dítě nebude ve škole/kdo jiný si bude moci vyzvedávat dítě v době nepřítomnosti rodičů
- organizace a způsob komunikace mezi rodiči a školou, včetně případných elektronických systémů
- organizace a způsob komunikace se školní jídelnou a družinou, kroužky apod.
V případě možnosti realizace daného projektu v roce 2020 se kromě jiného zaměříme na semináře pro rodiče.
Děkujeme všem partnerům za spolupráci.
Financováno Ministerstvem Vnitra ČR.
Projekt Integrace cizinců MČ Praha 12 - rok 2019
Dílčí projekt č. 7: Rodiče – Děti – Škola: odborné tlumočení a překlady, interkulturní mediace a facilitace, odborné interaktivní poradenství