Recenze novinky na českém knižním trhu.
Knížka náležitě propagovaná Marcelem Winterem má být jedinečným cestopisem o Vietnamu. Snad bychom měli zůstat pouze u cestopisu... VIETNAM – Země rýže a hor je dílem Viktora Koudelky, mladého muže, který se od konce února tohoto roku během dvou měsíců přesunul standardní trasou z jižní metropole Vietnamu do hlavního města: Ho Či Minovo město – Da Lat – Nha Trang – Hoi An – Hue – Ninh Binh – Hanoj. Za dva měsíce ve Vietnamu autor ledacos zažil, načerpal mnoho dojmů a zkušeností, které ve své knize detailně popisuje, a snaží se Vietnam přiblížit případným dalším návštěvníkům. Ti se zde mohou dočíst, jakým způsobem se dá ve Vietnamu cestovat, nocovat, výletovat, nakupovat, poznávat a hlavně jíst. Viktor Koudelka je zřejmě velkým milovníkem jídla, protože nadšené popisy kulinářských skvostů vietnamské kuchyně najdeme na každé druhé stránce.
Autorova snaha podělit se o své zkušenosti z Vietnamu je chvályhodná, protože v knižní podobě je kromě Nočného Tam Tamu Borise Filana, který ovšem píše pouze o Saigonu, zřejmě jedinou populární knihou o současném Vietnamu na českém knižním trhu. Vietnam dnes začíná být pro mladé cestovatele stále atraktivnější a tento cestopis mohl posloužit jako praktický "průvodce" a zároveň příjemné čtení. Bohužel, autorův styl nutí čtenáře soustředit se spíše než na obsah na občas až neuvěřitelnou stylistiku. Podaří-li se čtenáři přehlédnout pravopisné chyby, rozhodně se mu nepodaří nepozastavit se nad některými slovními obraty a větami, které někdy zcela postrádají smysl; čtenář je tak postaven před rozhodnutí, zda autor měl jednu ze slabších literárních chvilek, anebo naopak čtenář postrádá dostatečné množství fantazie či "free" vyjadřování, aby autorovy myšlenky pochopil. Pro ilustraci: "Dobré ráno," pozdravil jsem je trochu zvesela a hrom se za mým nevinným pozdravem nezdržoval: "Halou!"
Viktor Koudelka se pokouší používat netradiční jazykové prostředky a chce text ozvláštnit a oživit. Často používá nezvyklý slovosled, kombinuje styl vysoké literatury s vulgarismy a nespisovným jazykem, libuje si v poetickém líčení. Jeho snaha však vyznívá poněkud křečovitě a neuměle. Nemohu neuvést pár dalších příkladů, které snad mohou pomoci utvořit si obrázek o autorově literárním stylu:
"Internet lákal víc než dřív. Bylo hned jasné, že nenadálý problém putoval do řádků všem známým a kamarádům."
"Než jsem exotické ovoce dočvachtal v pantech, přistávali jsme u mola jedné z mnoha firem zpracovávající rýži."
"Projít houfem dětí nebylo vůbec snadné a málokdy se stalo, že bych třeba jen ztrátou lahve s vodou nebyl poznamenaný."
"…když jsem zahlídnul na rušné osvětlené křižovatce pojízdný stánek nabízející ovocné šejky, začaly se sliny řinout takovým způsobem, že kdybych otevřel pusu, vytopil bych blízké okolí… Na snídani jsem popošel o dvě ulice dál a chtěl vyzkoušet zas něco nového, neboť bagety a kokosové koláče byly už poznané."
Viktor Koudelka se v knize staví do pozice člověka, který Vietnam již dobře zná a rád poradí neznalým cestovatelským začátečníkům. Před tím by ovšem měl vychytat v knize jisté formální i faktické nedostatky jako "Halon Bay", "chámské věže Poklong a Chámská říše" či "bílí Thajci". Velmi humorně působí slovníček v závěru knihy; vietnamské větě "čo toj mot kaj nuea biea hanoj", tuším, mnoho Vietnamců neporozumí...
Jedno se však autorovi nedá upřít – na rozdíl od již zmiňovaného Borise Filana, který v Nočném Tam Tamu popisuje Vietnam jako zemi plnou podvodníků a podivných živlů, si Viktor Koudelka zachovává pozitivní pohled na tuto zemi a ať se mu stalo cokoliv, nezanevřel na ni.
Viktor Koudelka tvrdí, že po dvou předcházejících dílech (Stopem do Číny – 2000, Thajsko a Malajsie – 2001) se díky změně vydavatelství teprve kniha VIETNAM – Země rýže a hor stala opravdu knihou. Po grafické stránce je tomu skutečně tak, VIETNAM – Země rýže a hor je z tohoto hlediska dotažena do konce, doplněna fotkami, obálka knihy rozhodně na pultech nezanikne. Bohužel, dle mého názoru z knihy nedělá dobrou knihu design, ale obsah.
Viktor Koudelka, VIETNAM - Země rýže a hor. Vydavatelství Akcent. 172 stran, 105 fotografií, cena 250 Kč.